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[안전캠페인] 봄철 안개 제한시계 주의
  • 2024.03.07
  • 서밋마린 관리자
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1) 봄철 해상 사고의 위험성 식별 (Identifying shipboard risk factors for Spring season)

>기상의 변화: 봄철에는 강풍, 안개, 급격한 기온 변화 등 기상 변화가 빈번하게 발생하며 이는선박운항에 위험요소로 작용한다.
>안전의식 저하: 기온 변화 이후 안전에 대한 경각심이 낮아지고, 봄철 특성에 맞는 안전 교육이부족하여 사고 위험성이 증가한다.

(1)짙은 안개 발생에 따른 시계 불량: 봄 안개는 안개와 미세 먼지로 인해 가시거리가 매우 짧다.
(2) 선박교통량 증가: 어획량 증가로 어선들이 조업을 시작하며, 낚시를 위한 소형선박의 출현이 잦다

2) 안전캠페인을 통한 목표 (Aiming objectives through Safety Campaigns)
(1) 봄철 해상 사고 예방 및 사례학습을 통해 안전의식을 제고한다.
(2) 선교팀 BRM을 통해 위험요소를 식별하고 의사소통의 필요성을 확인한다.
(3) COLREG 등 안전규정을 준수하고 각 구성원들의 안전행동을 실천을 강화한다.

3) 이행되어야 할 사항 (Action to be taken)
(1) 당직항해사의 역할
>선장에게 보고한다.
>적절한 견시원 추가배치 연안 또는 교통 밀집지역에서는 수동조타로 전환한다
> 등화와 형상물을 확인한다.
>연안항해시 측심기를 작동하고, 연속적인 측심 시행한다
> 즉각적으로 주기를 사용할 수 있도록 준비한다.

(2) 도선사 승선중 제한 시계 조우시 :
>도선사의 조선 방법 확인(접안 또는 투묘 계획, 예인선),
> 도선사의 조선의도 확인 및 조언

(3) 선장의 특별 지시
>선장복무에 대해 구체적인 사항을 항해사관에게 설명한다.
>선장은 제한된 시계의 관련된 잠재적인 위험성과 기준을 Night Order Book 명확히 강조한다.

4) REFERENCE (Safety Poster)
(1) COLLISON AVOIDANCE - LOOK OUT
(2) COLLISON AVOIDANCE - CONDUCT OF VESSELS IN RESTRICTED VISIBILITY
(3) COLLISION AVOIDANCE - SAFE SPEED



Attachment)
ACCIDENT CASE STUDY

1)Overview ;
Vessel A grounded because its bridge team lost situational awareness in thick fog. The PEC(Pilotage Exemption Certificate) holder, who was conning and steering the vessel in a narrow channel, became overloaded by the complexity of the combined tasks and was not adequately supported by the rest of the bridge team. The PEC holder over-corrected in an attempt to recover position after being at the northern margins of the channel, resulting in the ferry grounding as it left the south of the channel.
[Aberdeen harbour area and vessel “A” aground]

2) Accident result:
Grounding of the Ro-Ro freight ferry “A” in the approach channel of ABERDEEN Harbour.
[Damage to “A”’s water ballast tanks]

3)Main reason:
PEC (Pilotage Exemption Certificate) holder conning and steering the ship over-corrected the ship’s heading and none of the bridge team noticed the danger in time to prevent the ship from grounding.

3-1). Sub reason ;
ABERDEEN VTS did not discuss the restricted visibility with vessel “A” before the vessel entered the harbour.
[Plot of vessel “A”’s entry track on year 2020]


4) LESSONS from the incident case

(1)Restricted visibility had been forecast, and fog patches were observed. Although the harbour was clear when checked, the chances of encountering for were high and the vessel could have been much better prepared.

(2)BRM(BRIDGE RESOURCE MANAGEMENT) principles including below shall be ensured ;
> Allocation, assignment and prioritization of resources.
>Effective communication.
>
Assertiveness and leadership
>Obtaining and maintaining situational awareness
>Consideration of team experience.

More specifically, effective BRM requires that ;
>Responsibility for the safety of navigation is clearly defined at all time, including periods when master is on the bridge and while under pilotage.
> Questionable decisions and/or actions result in appropriate challenge and response.
>Team members share accurate understanding of current and predicted vessel state, navigation path and external environment.
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